Aikuisten perusopetus jäi vaille opiskelun tukea (12.12.2024)
Täydennetty 16.12.2024 ja 31.12.2024
Uutiseni Oppilaan tuki perusopetuksessa: Lausuntomme HE-luonnoksesta (19.6.2024) [HTML] viittaama hallituksen esitys (HE 114/2024 vp) laiksi perusopetuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi käsiteltiin eduskunnassa syksyllä. Eduskunta hyväksyi 4.12.2024 hallituksen esitykseen sisältyneiden lakiehdotusten sisällön sivistysvaliokunnan mietinnön (SiVM 11/2024 vp) mukaisena, ja sen on määrä tänään toisessa käsittelyssä hyväksyä itse lakiehdotukset.
Kerroin, että en ehtinyt toimittaa lausuntoamme HE:n luonnoksesta lausuntopalvelu.fi-sivulle vaan että lähetin sen myöhässä opetus- ja kulttuuriministeriön kirjaamoon. Missään lausuntopalvelu.fi-sivulta löytyvässä lausunnossa ei aikuisten perusopetukseen ollut puututtu. Hallituksen esityksestä voin siis päätellä, että lausuntomme tavoitti valmistelijat, vaikkakin eräät aiheelliset kielelliset huomautuksemme oli jätetty varteen ottamatta.
Minulta jäi koko asian valiokuntakäsittely seuraamatta, joten yhdistyksemme ei antanut valiokunnalle lausuntoa. Harmittaa, kun menetin siten mahdollisuuden kertoa valiokunnalle aikuisten perusopetuksen lainsäädännön puutteista. Mutta on syytä tarkastella tilannetta nyt.
Perusopetuslain (628/1998) voimassa oleva 18 § Erityiset opetusjärjestelyt jaetaan pykäliksi 18 § Opetuksen poikkeava järjestäminen ja 18 a § Opiskelun poikkeava järjestäminen aikuisten perusopetuksessa. Seuraavaan hallituksen esityksen pykäläehdotukseen ei tullut muutoksia:
"18 a § Opiskelun poikkeava järjestäminen aikuisten perusopetuksessa
Aikuisten perusopetuksessa opiskelu voidaan järjestää toisin kuin tässä laissa säädetään, jos:
1) perusopetuksen oppimäärän suorittaminen olisi opiskelijalle olosuhteet ja aikaisemmat opinnot huomioon ottaen joltakin osin kohtuutonta; tai
2) se on perusteltua opiskelijan sairauteen, vammaan tai muuhun terveydentilaan liittyvistä syistä.
Opiskelija voi tehdä opetuksen järjestäjälle hakemuksen poikkeavista opetusjärjestelyistä 1 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa. Alle 18-vuotiaan opiskelijan osalta hakemuksen voi tehdä huoltaja tai muu laillinen edustaja. Opetuksen järjestäjän on tehtävä päätös poikkeavista opetusjärjestelyistä."
Hallituksen esitys antaa pykälälle seuraavat säännöskohtaiset perustelut:
"18 a §. Opiskelun poikkeava järjestäminen aikuisten perusopetuksessa. Pykälä olisi uusi ja siinä säädettäisiin aikuisten perusopetuksen järjestämisestä. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin, että aikuisten perusopetuksessa opiskelu voidaan järjestää toisin kuin tässä laissa säädetään, jos 1 kohdan mukaan perusopetuksen oppimäärän suorittaminen olisi opiskelijalle olosuhteet ja aikaisemmat opinnot huomioon ottaen joltakin osin kohtuutonta. Opiskelijalle laaditaan aina lain 46 §:n mukainen henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jossa päätetään mitä aikaisempaa osaamista voidaan opiskelijan osalta tunnistaa ja tunnustaa ja mitkä kurssit opiskelijan on suoritettava, perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi.
Pykälän 1 momentin 2 kohdan mukaan opiskelu voitaisiin myös järjestää toisin, mikäli tämä olisi perusteltua opiskelijan sairauteen, vammaan tai muuhun terveydentilaan liittyvistä syistä.
Pykälän 2 momentissa säädettäisiin, että opiskelija voisi tehdä opetuksen järjestäjälle hakemuksen poikkeavista opetusjärjestelyistä 1 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa. Alle 18-vuotiaan opiskelijan osalta hakemuksen voisi tehdä huoltaja tai muu laillinen edustaja. Momentissa säädettäisiin myös, että opetuksen järjestäjän olisi tehtävä hallintopäätös poikkeavista opetusjärjestelyistä."
Samalla perusopetuslakiin tulee uusi 4 a luku Oppimisen ja koulunkäynnin tuki ja perusopetuksen oppimäärästä poikkeaminen, joka koostuu seuraavista yhdeksästä uudesta pykälästä 20 a–i §: 20 a § Oppilaan oikeus oppimisen ja koulunkäynnin tukeen, 20 b § Oppimisen edellytyksiä tukevat opetusjärjestelyt ja ryhmäkohtaiset tukimuodot, 20 c § Oppilaskohtaiset tukitoimet ja niiden järjestäminen, 20 d § Oppilaskohtaisen tuen tarpeen arviointi, 20 e § Oppilaskohtaisen tuen toteuttamista koskeva suunnitelma, 20 f § Tukea koskeva päätös, 20 g § Opetusryhmien muodostaminen, 20 h § Perusopetuksen oppimäärästä tai opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen ja 20 i § Perusopetuksen järjestäminen oppilaalle oppimiskykyyn vaikuttavan vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella.
Sisällöltään luku 4 a koskee esiopetusta ja lasten perusopetusta, mutta lausuntomme vaati, että hallituksen esityksessä on selvästi sanottava, koskeeko vai ei luku 4 a myös aikuisten perusopetusta.
Joka tapauksessa aikuisten perusopetuksesta säätävän perusopetuslain 46 §:n 1 momentin luetteloa niistä saman lain muista säännöksistä, joita sovelletaan tähän opetukseen, muutetaan jo HE:n luonnoksessa niin, että siinä 18 §:n tilalle tulee 18 a §. Näin siitä huolimatta, että vastoin lausuntomme huomautusta luettelosta jää edelleen puuttumaan esimerkiksi 3 a § Lapsen edun ensisijaisuus, joka siihen olisi pitänyt aikanaan lisätä. Halutaanko luettelon muutoksella sanoa, että 3 a §:n ei olisi tarkoituskaan koskea aikuisten perusopetuksessa olevia lapsia — hehän ovat pääsääntöisesti maahanmuuttaneitakin?
Luonnoksessa luettelon teksti "18–22 ja 29 §:ssä" ehdotettiin muutettavaksi muotoon "18 a–22 ja 29 §:ssä". Mutta lausuntomme mukaan tämä tarkoittaisi tekstiä "18 a, 19–20, 20 a–20 i, 21–22 ja 29 §:ssä". Vaadimme, että jos sitä oikeasti tarkoitettaisiin, se olisi sanottava selvästi (eikä siis vain vahingossa). Luonnoksen säännöskohtaiset perustelut ohittivat 46 §:n.
Hallituksen esityksen säännöskohtaiset perustelut sisälsivät seuraavan:
"46 §. Aikuisten perusopetus. Pykälän 1 momenttiin tehtäisiin tekninen korjaus. Pykälässä on viitattu niihin perusopetuksen [korjaus (JL): perusopetuslain] pykäliin, joita sovelletaan aikuisten perusopetuksessa. Koska perusopetuslakiin esitetään säädettäväksi aikuisten perusopetusta koskeva uusi 18 a §, lisätään pykälä kyseiseen momenttiin."
Mutta hallituksen esityksessä itse lakiehdotuksessa luki kuitenkin: "18 a, 19 ja 20 §:ssä, 4 a luvussa, 21, 22 ja 29 §:ssä". Siis mukana oli sittenkin "4 a luvussa" eli "20 a–20 i §:ssä". Kumpaa hallituksen esityksessä tarkoitettiin, luvun 4 a § mukanaoloa luettelossa vai poissaoloa siitä?
Sivistysvaliokunnan mietinnön yksityiskohtaiset perustelut ratkaisivat kysymyksen, ainakin tältä erää:
"46 §. Aikuisten perusopetus. Valiokunta ehdottaa, että pykälän 1 momentista poistetaan siihen epähuomiossa jäänyt viittaus 4 a lukuun."
Tähän korjaukseen johti valiokunnan 18.10.2024 Kuntaliitolta saama lausunto, jossa tämä vedoten siihen, että voimassa olevan perusopetuslain kolmiportaista tukea koskevaa sääntelyä ei sovelleta aikuisten perusopetukseen, huomautti, että esityksessä pykälän yksityiskohtaisissa perusteluissa teknisenä muutoksena ehdotettu 4 a luvun lisääminen 46 §:ään ei ole tekninen muutos, ja esitti, että esityksessä ehdotettua 46 §:ää muutetaan siten, että 4 a lukua ei sovelleta aikuisten perusopetukseen. [Oikeasti perusteluissa ei sanottu mitään 4 a luvun lisäämisestä.] Opetus- ja kulttuuriministeriön vastine 5.11.2024 valiokunnalle annetuista asiantuntijalausunnoista esitti ministeriön itsensä nostamana korjaustarpeena tekstin "4 a luvussa" poistamista 46 §:stä perusteluna se, että pykälän 1 momenttiin tehtäisiin tekninen virheen korjaus; aikuisten perusopetukseen ei sovellettaisi 4 a lukua kuten virheellisesti pykälään oli kirjattu.
On syytä katsoa myös eduskunnan syksyllä käsittelemää ja muutoksitta hyväksymää hallituksen esitystä (HE 159/2024 vp) lukiolain (714/2018) muuttamiseksi ja siihen liittyviksi laeiksi. Lukiolain pykälän 28 § Oppimisen tuki tilalle tulevat pykälät 28 § Oikeus oppimisen tukeen, 28 a § Oikeus erityisopetukseen sekä 28 b § Päätös erityisopetuksesta.
Lisäksi lakiin ammatillisesta koulutuksesta (531/2017) sisältyy pykälät 63 § Opiskeluvalmiuksia tukevat opinnot, 64 § Erityinen tuki, 65 § Vaativa erityinen tuki, 66 § Ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista poikkeaminen sekä 67 § Erityisestä tuesta ja poikkeamisesta päättäminen.
Samoin laki tutkintokoulutukseen valmentavasta koulutuksesta (1215/2020) sisältää pykälät 21 § Oikeus erityiseen tukeen, 22 § Erityisestä tuesta päättäminen ja 23 § Erityistä tukea saavan opiskelijan opintososiaaliset etuudet.
Näin huomataan, että opiskelijat aikuisten perusopetuksessa ovat tarvitessaan vailla sellaista erityistä tukea, jollaiseen on oikeus oppilailla ja opiskelijoilla muissa opetus- ja koulutusmuodoissa. Mutta joka tapauksessa perusopetuslain 46 §:n 1 momentin sovellettavien säännösten luettelo olisi nyt välittömästi päivitettävissä "teknisenä korjauksena"; tällöin alaikäisen opiskelijan itsenäinen päätösvalta olisi toteutettavissa itsestäänselvyytenä, sillä sellainen on samanikäisellä opiskelijalla muissa koulutusmuodoissa.
Täydennys 16.12.2024. Eduskunta hyväksyi lakiehdotukset 12.12.2024. Perusopetuslain 18 a § ja 46 §:n 1 momentti on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.8.2025. Eduskunnan vastauksessa (EV 167/2024 vp; 12.12.2024; Valmis 5.0 (julki ma 16.12.2024)) 46 §:n 1 momentin toinen virke kuuluu seuraavasti: "Aikuisten perusopetukseen sovelletaan, mitä … 10, 12–15, 18 a, 19, 20, 21, 22 ja 29 §:ssä … säädetään."
Täydennys 31.12.2024. Tasavallan presidentti vahvisti 30.12.2024 eduskunnan vastaukseen EV 167/2024 vp sisältyneen lain perusopetuslain muuttamisesta ja määräsi sen tulemaan voimaan 1.8.2025 erityisesti 18 §:n, 18 a §:n ja 46 §:n 1 momentin osalta (laki 1090/2024; julkaistu 31.12.2024).
Aiemmin 19.12.2024 annettiin laki 801/2024, jolla lukiolain (714/2018) voimassa oleva 28 § Oppimisen tuki muutettiin 28 §:ksi Oikeus oppimisen tukeen ja lukiolakiin lisättiin 28 a § Oikeus erityisopetukseen sekä 28 b § Päätös erityisopetuksesta niin, että nämä kolme pykälää tulevat voimaan 1.8.2025.
Jouni Luukkainen