Nimi Pääkaupunkiseudun ateistit ry

Uskomaton-Vapaa Ajattelija 3/2023 avasi syyskauden (11.9.2023)

Syyskausi alkoi Uskomaton-Vapaa Ajattelijan numeron 3/2023 ilmestymisellä. Minulle lehti tuli luvatusti 5.9.2023. Lehti on taas Voima-lehden liitteenä (Voima 6/2023).

Sivuja on 16 ja kirjoituksia noin 20 yhdeksältä kirjoittajalta. Päätoimittaja Esa Ylikoski on urakoinut peräti kahdeksan kirjoitusta, toimitussihteeri Risto K. Järvinen kolme ja yhdessä he kirjoittivat lisäksi yhden laajan jutun. Heidän kirjoituksensa kattavat noin puolet lehden juttutilasta. Se on paljon. Mutta en enemmälti moiti heitä, koska jutut ovat ihan laadukkaita.

Kansi Vapaa Ajattelija 3/2023

Kansikuvana on kuva vihkiseremoniasta juhlatilassa, jossa vihittävän parin lisäksi näkyy juhlapuhuja Marja Vinni, hääväkeä ja muusikoita. Kuva liittyy nyt lehden sisältöön, sillä sivuilla 4–5 on Ylikosken ja Järvisen juttu Vinnistä.

Pääkirjoitus

Liiton puheenjohtaja Jape Lovénin pääkirjoitus Ison joukon puolesta (s. 2) muistuttaa, että Helsingissä ja Vantaalla uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomat ovat jo enemmistö. Kristityt ovat kaupunkien suurin vähemmistö.

Nyt saadaan kannanotto liiton jäsenmäärästä. Lovén pitää jäsenmäärää suurena ”haasteena”, ja vapaa-ajattelijoilla olisi halua kasvattaa jäsenmääräänsä.

Kasvuhaluja epäiltiin takavuosina. Jäsenmäärähän on vuodesta 2013 ollut joka vuosi laskussa.

Lovén ilmoittaa jäävänsä pois puheenjohtajan tehtävästä tulevassa marraskuun liittokokouksessa. Hiljan kerrottiin Jori Mäntysalon junttalistasta (Jori Mäntysalon junttalista Vapaa-ajattelijain liiton uudeksi hallitukseksi (7.9.2023)), jossa Lovénille esitetään liittohallituksen toisen varajäsenen paikkaa.

Muistutus itse kullekin

Ylikosken kirjoituksessa Entä jos ...? Itsemääräämisoikeudesta vastaisen varalle (s. 3) kerrotaan edunvalvontavaltuutuksesta, hoitotahdosta, hoivatahdosta tai -toiveesta, vakaumustahdosta, hautaustahdosta tai -toiveista sekä hautaustestamentista. Kaikki hyvää perustietoa näitä asioita pohtivalle.

Juhlapuhuja Marja Vinni

Ylikosken ja Järvisen laatima sivun kuvajuttu (Uskonnoton juhlapuhuja Marja Vinni kohtaa iloa, surua ja rakkautta, s. 4) kertoo Pro-Seremoniain juhlapuhuja Marja Vinnistä. Hän aloitti toiminnan vuonna 2011. Suurin osa tilaisuuksista on hautajaisia. Juttu tarjoaa hyödyllisiä perustietoja palvelusta, sen sujumisesta käytännössä ja hinnoista.

Hyvä on myös muistaa, että kirkollisia kappeleita käytettäessä ei uskonnottomissakaan hautajaisissa kristillisiä koristeita ja vertauskuvia sallita peittää. Tämä on tunnelman kannalta ristiriitainen tilanne. Vaatimus, että hyvinvointialueiden tulee rakentaa tunnustuksettomia seremoniatiloja kaikkien vuokrattaviksi, on perusteltu.

Pitkästä aikaa liitto (Poko; pohjoiskoreamaisuudesta) kertoo palkanneensa Vinnin toukokuussa osa-aikaiseksi taloudenhoitajaksi ja järjestösihteeriksi. Tämän kirjoittajan tiedossa olevan edellisen työntekijän, Maarit Fredlundin, työsopimus irtisanottiin päättymään 31.3.2018 (Vapaa-ajattelijain liiton toiminnanjohtaja Maarit Fredlund irtisanottiin (22.4.2018)). Sen jälkeen Pokon lihamylly on ollut täytettä vailla. Mitään onnenmuisteloita entisiltä työntekijöiltä ei ole kuultu aina siitä alkaen, kun minun työsopimukseni 23.11.2003 laittomasti purettiin.

Ministeri Sari Multala

Kirjoituksessaan Suvivirsi säilyy, kirkon rahoitusta nipistetään (s. 5) Jori Mäntysalo on huomannut, että uuden hallituksen ministereistä vain Sari Multala (Kok.) antoi neutraalin virkavakuutuksen aloittaessaan tehtävänsä. 13 muuta ministeriä vannoi uskonnollisen virkavalan.

Multala on tiede- ja kulttuuriministeri. Kirkollisasiat opetus- ja kulttuuriministeriössä siirrettiin 14.7.2023 häneltä opetusministeri Anna-Maja Henrikssonille.

Tähtitieteilijä Esko Valtaoja

Risto K. Järvinen kyseli kuulumisia Esko Valtaojalta kirjoituksessa Tähtitieteilijä Esko Valtaoja: Maailmanloppu peruttu huonon ennakkomyynnin vuoksi (s. 6). Nyt kahdeksan vuotta eläkkeellä ollut Valtaoja on julkaissut 15 kirjaa 22 vuodessa. Muutama kysymys on vielä auki. Miksi maailmankaikkeus on olemassa? Mitä ovat pimeä energia ja pimeä aine? Askaretta riittää.

Tiede voi hyvin, sen arvostus kasvaa ja huuhaan arvostus laskee. Valtaoja koettaa olla realisti. Vaikka sota riehuu Ukrainassa, on sentään rauhallisempaa kuin 1900-luvulla, jolloin aikaan saatiin kaksi maailmansotaa. Jotain on sittenkin tehty oikein? Ilmastonmuutoksessa on nähty suuri muutos oikeaan suuntaan.

Vapaa-ajattelijain liitto on Valtaojasta selkeästi ”puhdasoppisten” ateistien järjestö. Muiden ääni ei kuulu. Elämänkatsomustiedosta (ET) Valtaoja sanoo, että sen pitäisi olla pakollinen aina kaikille kuten matematiikka, luonnontiede, äidinkieli tai filosofia.

En ole samaa mieltä. ET on katsomusaine. On yhtä epärealistista, että ET olisi parasta kaikille kuin on se, että uskonto olisi parasta kaikille. Ja filosofia. Filosofit ovat viisauden ystäviä tai rakastavat viisautta. Miksi sortaa typeryksiä? Jos rakastaa tietämättömyyttä ja uskontoa ja vihaa filosofiaa ja ateismia, eikö se ole kunkin oma asia? Pitää vain vastata seurauksista omalla kustannuksellaan. Elämässä pitää olla vaihtoehtoja.

Valtaojan mielestä kaikille ei pitäisi opettaa kaikkea. Pitäisi antaa enemmän tilaa kehittää kunkin omia erikoistaitoja.

Eutanasian osalta Valtaojan mielestä ihmisen pitää saada päättää sekä elämästään että kuolemastaan. ”Tuo oikeus ei kuulu Lääkäriliiton hallitukselle tai Päivi Räsäselle.”

Vapaa-ajattelijain liiton jatkuvan jäsenmäärän laskun Valtaoja on pannut merkille. Hän katsoo, ettei ajattelun vapaus toteudu parhaalla mahdollisella tavalla. Tulisi miettiä ”voitaisiinko asioita tehdä toisinkin”. Vapaa Ajattelija -lehdessä on liikaa puhdasoppista, ideologista liturgiaa. Vertailukohdaksi hän ottaa Vartija-lehden, jossa kristinuskoa haastetaan jatkuvasti.

Tasa-arvoaktivisti Ala Saeed

Binar Mustafan sivun kuvajuttu (s. 8) kertoo uskonnon vaikutuksista maahanmuuttajanaisten arjessa. Haastateltavana on yli 40 vuotta tasa-arvon puolesta toiminut Ala Saeed.

Tasa-arvo on vielä kaukana. ”Melkein poikkeuksetta kaikissa uskonnoissa naisten asema on toissijainen [miehiin verrattuna], mikä näkyy kaikilla elämän ja yhteiskunnan osa-alueilla, kuten poliittisessa, taloudellisessa ja sosiaalisessa elämässä.”

Saeed on tullut maasta, jossa on islamin ylivalta. Tällaiset kirjoitukset eivät ole meidän kantasuomalaisten arkipäivää, mutta on tärkeä julkaista niitä. Ne antavat vahvistusta niille, jotka kamppailevat samojen ongelmien kanssa. On tietysti jokaisen oma asia, minkä arvon antaa esimerkiksi vapaudelle, mutta on hyvä huomata, että uskonto on vapauden rajoitus.

Maailman humanistikongressi Kööpenhaminassa

Kongressista kirjoittaa Ylikoski (s. 9–10). Jutussa on kahdeksan värikuvaa. Kongressi pidettiin elokuun alussa, ja siihen osallistui yli 400 ihmistä 40 maasta. Tapahtuman yleisteemana oli ”demokratian kehittäminen humanististen arvojen avulla”.

Demokratia on kongressin mielestä ”humanistinen arvo”. Sen tulee heidän mielestään olla ”osallistavaa, avointa, vastuullista ja sekulaaria”. Uskonnon ja katsomuksen vapaus eivät ole itsestäänselvyyksiä. Tämän päättelin siitä, että kongressi näkee tarvetta taistella niiden puolesta.

Seuraava humanistien maailmankongressi pidetään Washington D.C.:ssä, Yhdysvalloissa, vuonna 2026. Miamiin, Yhdysvaltoihin, suunniteltu kongressi 2020 jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi. Vuoden 2026 kongressia tulee isännöimään Amerikan ateistit yhdessä humanisti- ja sekulaarijärjestöjen kanssa.

Nuoria rippikoululeirillä

Evankelis-luterilaisten suhteellinen osuus Suomen väestöstä on painunut jo alle 65 prosentin. Rippikoulut ovat eräs pyydys, jolla kirkko kalastelee kirkkoon kuulumattomia nuoria kirkon jäseniksi. Vuonna 2022 1 360 tällaista nuorta kävi rippikoululeirin, otti kasteen ja liittyi kirkon jäseneksi.

Muutenkin kesäleirit ovat suosittuja. 74 prosenttia ikäluokasta osallistuu rippileirille. Asiasta kirjoitti Ylikoski (s. 11).

”Vauva helvettiin”

Paikallisesti järjestetyt vapaa-ajattelijatapahtumat ovat harvinaisia. Tällainen oli kuitenkin Porissa vietetty Jumalattomat kesäpäivät 23.7.2023. Tapahtumasta kirjoittaa Yki Räikkälä (s. 12–13).

Päivän teema oli uskonnoton kotikasvatus. Alustajina olivat Satakunnan vapaa-ajattelijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kim sekä yhdistyksen hallituksen jäsenet Tanja ja Nico Laine.

Tanja Laine (s. 1992) kertoo lapsuudestaan. Esikoulu oli uskonnollinen, ja hän halusi itse mennä pyhäkouluun. Kukonharjan koulussa Nakkilassa aamut alkoivat virsillä. Mutta kolmannella luokalla hän oivalsi, ettei ole uskova. Tanja valitsi elämänkatsomustiedon (ET), vaikka sitä ei koulussa annettukaan.

Seurakunta pyysi vetämään puuhakerhoa, mutta työt uhkasivat katketa ilman kastetta ja rippikoulua. Tanja meni kasteelle ja aloitti rippikoulun. Mutta seurakunta vaati enemmän, oikeaa uskoa. Kun sitä ei ollut, loppui rippikoulu ja työnteko.

Tanja ei miettinyt uskonnottomuuttaan ennen kuin sai esikoisensa 2012. Järjestettiin nimiäiset tyttärelle. Naimisiin hän meni maistraatissa 12.12.2012. Vapaa-ajattelijat hän löysi 2014, kun perheeseen syntyi toinen lapsi, poika. Taas järjestettiin nimiäiset, vaikka oli uhkailtu, että vauva joutuu perisynnin takia helvettiin. Huhtikuussa 2014 Tanja liittyi Satakunnan vapaa-ajattelijoihin.

Päiväkodissa lapset vietiin kirkkoon, ja silloin Tanja aktivoitui. Alakoulussa hän vaati vertaistoimintaa lapsille ja teki kantelunkin, jonka jälkeen tasa-arvoisuus alkoi toimia.

Ateistinen kotikasvatus on pitkä prosessi

Jukka Kimin monikansallisessa perheessä uskonnoton kotikasvatus alkoi 1987. Kirkosta hän oli eronnut jo 1970-luvulla.

Ateistinen kasvatus on ”tuiki tavallista perhe-elämää”. Jokainen vanhempi pystyy siihen. Lapsille annettiin nimet kotona, juhlia ei vietetty. Koulussa lapset olivat uskontotunnilla, mutta jumalanpalvelusten ajaksi isä vaati lapsilleen muuta toimintaa. Oli etsittävä aina totuus, eikä mikään uskonoppi ollut toista parempi.

Uskonnoton kasvatus oli itsestään selvää, ja lapset ovat jatkaneet ateistista elämää sekä siirtäneet uskonnotonta kulttuuria eteenpäin. Lapsenlapselle jo pidettiin uskonnoton nimijuhla.

Pohjolan noituus

Karoliina Kouvola on kirjoittanut Atenan kustantaman kirjan Pohjolan noituus (2023), jota Yki Räikkälä arvioi (s. 14).

Kaikki noituudesta syytetyt eivät olleet naisia, ja pappikin saattoi joutua syytteeseen noituudesta. Roviolla noitia poltettiin Pohjolassa vähemmän kuin on kuviteltu. Useimmiten tuomittu tapettiin teloituskirveellä.

Lohduttiko tämä uhria, en tiedä. Kristillisen uskon mukaanhan tuomittuja alettiin polttaa, koska silloin ei tarvinnut vuodattaa verta.

Lännessä enimmäkseen syytettyjen penkillä olivat naiset, idässä taas miehet.

”Raamattua ei ole olemassa”

Jumaluusoppineet Ville Mäkipelto ja Paavo Huotari ovat kirjoittaneet Otavan kustantaman kirjan Sensuroitu. Raamatun muutosten vaiettu historia (2023). Kirjaa arvioiva Risto K. Järvinen kiittää teosta hienoksi ja rohkeaksi (s. 16).

Raamattu on muovautunut kirjurien käsissä jatkuvasti. Mitään muuttumatonta, pyhää tekstiä ei ole ollut olemassa. Kirjurit eivät olleet mekaanisia kopioitsijoita vaan osallistuivat jumaluusopilliseen ”tuotekehittelyyn”. Tekstimuutokset koskevat myös uskonnon keskeisiä oppeja. Paavali ei mainitse sanallakaan Jeesuksen neitseestäsyntymistä. Sana ”homoseksuaalisuus” ilmestyy Raamattuun vasta 1940-luvulla. Amerikkalaiset kääntäjät lisäsivät sen.

Raamattu on kannesta kanteen ihmisten muovaama ja tulkitsema. Muutoksia pyhissä teksteissä tutkittiin Helsingin yliopistossa tieteellisen eksegeettisesti.

Kimmo Sundström

Lue myös
Uusi Vapaa Ajattelija –lehti ilmestyi (12.4.2012)
Vapaa Ajattelija –lehden sivumäärä pieneni (22.8.2012)
Vuoden ensimmäinen Vapaa Ajattelija –lehti ilmestyi (18.3.2013)
Vapaa Ajattelijan uusi numero ilmestyi (10.6.2013)
Vapaa Ajattelijan Eurooppa-numero ilmestyi (24.9.2013)
Vapaa Ajattelijan koulunumero päätti julkaisuvuoden (26.12.2013)
Vapaa Ajattelijan Yhdenvertainen Suomi –numero (28.3.2014)
Vapaa Ajattelijan liittokokousnumero (4.6.2014)
Vapaa Ajattelijan teemana seksuaalinen yhdenvertaisuus (14.9.2014)
Vapaa Ajattelijan teemana uskonnot ja konfliktit (15.12.2014)
Vapaa Ajattelijan politiikkanumero (5.4.2015)
Vapaa Ajattelijan teemana paikallinen vaikuttaminen (1.7.2015)
Vapaa Ajattelijan teemana sosiaalinen media (1.10.2015)
Vapaa Ajattelija -lehden vuoden viimeinen numero ilmestyi (17.12.2015)
Vapaa Ajattelija -lehti ilmestyi ilman teemaa (18.3.2016)
Vapaa Ajattelija -lehden teemana kansainvälisyys (3.6.2016)
Vapaa Ajattelijan teematon syysnumero ilmestyi (11.9.2016)
Vapaa Ajattelijan teemana kuolema (19.12.2016)
Vapaa Ajattelija 1/2017: pedon kämmenellä (30.3.2017)
Vapaa Ajattelija 2/2017 pohjustaa Oulun liittokokousta (27.5.2017)
Vapaa Ajattelija 3/2017 on sekalainen paketti (2.10.2017)
Vapaa Ajattelija 4/2017 on vuoden päätösnumero (26.12.2017)
Vapaa Ajattelija 1/2018 hiihtelee vanhoja latuja (23.3.2018)
Vapaa Ajattelija 2/2018 tarjoaa monenlaista kesälukemista (23.6.2018)
Vapaa Ajattelija 3/2018 ilmestyi (21.9.2018)
Vapaa Ajattelija 4/2018 päätti julkaisuvuoden (19.12.2018)
Vapaa Ajattelija 1/2019 jatkaa vaalikiihotusta (20.3.2019)
Vapaa Ajattelija 2/2019 ilmestyi vihdoin (30.8.2019)
Uskomaton-Vapaa Ajattelija ilmestyi ensi kertaa (12.11.2019)
Vapaa Ajattelija 4/2019 ilmestyi sittenkin joulukuussa (1.1.2020)
Vapaa Ajattelija 1/2020 aloitti julkaisuvuoden (23.3.2020)
Vapaa Ajattelijan kesänumero 2/2020 ilmestyi (15.6.2020)
Uskomaton-Vapaa Ajattelija ilmestyi toista kertaa (8.10.2020)
Vapaa Ajattelijan numero 4/2020 ilmestyi jouluksi (16.12.2020)
Vapaa Ajattelija 1/2021 aloitti julkaisuvuoden (26.3.2021)
Vapaa Ajattelijan kesänumero 2/2021 ilmestyi (1.7.2021)
Uskomaton-Vapaa Ajattelija ilmestyi kolmatta kertaa (5.9.2021)
Vapaa Ajattelijan joulunumero 4/2021 ilmestyi (29.12.2021)
Vapaa Ajattelijan numero 1/2022 aloitti julkaisuvuoden (5.4.2022)
Uskomaton-Vapaa Ajattelija ilmestyi kesäksi (23.11.2022)
Vapaa Ajattelijan syysnumero 3/2022 ilmestyi ajallaan (31.12.2022)
Vapaa Ajattelijan joulunumero 4/2023 ilmestyi (8.1.2023)
Vapaa Ajattelijan numero 1/2023 ilmestyi ajallaan (3.4.2023)
Vapaa Ajattelijan kesänumero 2/2023 ilmestyi juhannukseksi (2.7.2023)