Vapaa
Ajattelijan (tuttavallisesti Vajari) kesänumero saapui lukijoille
10.6.2020, verkossa lehteä ei vielä ole. Lehdessä on 32 sivua, noin 23
kirjoitusta 15:ltä avustajalta. Liiton nukkepuheenjohtaja Kaj Torrkullalta
ei taaskaan ole mitään kirjoitusta, vaikka tämä on viimeinen lehden
numero ennen syksyn liittokokousta, jossa valitaan uusi puheenjohtaja.
Torrkulla halusi jättää lehden ja lukijat näin. Uusien
puheenjohtajaehdokkaiden esittelyjä ei ole kuten aiemmin. Junttamiehet
eivät nyt kerro, kuka on liiton seuraava puheenjohtaja. Monissa
asioissa liitto on umpimielinen kuten Pohjois-Korea. Lukija voi yrittää
lukea myös juttujen rivinvälit. Kirkkojen ja pappien kuvat puuttuvat,
mutta Pro-Kuppaus Oy:n 1/3-sivun kokoinen mainos on sivulla 31.
Kansikuva on taas arvoitus. En keksinyt, onko hempeällä punaisella
taustalla kuvatulla nuorella naisella jokin yhteys lehden sisältöön.
Ehkei ole? Jos naisella olisi ollut punainen, muovista valmistettu
korvariipus, jossa olisi esitetty sirppi ja vasara, olisin ymmärtänyt
asian. Tällainen muistikuva putkahti mieleeni eräästä
vapaa-ajattelijasta kaukaa menneisyydestä.
Edellisessä
lehtiarviossani arvasin oikein, ettei kevätnumero ollutkaan viimeinen
liittokokousta edeltänyt numero. Kokous jouduttiin siirtämään syyskuun
loppupuolelle. Nyt pääkirjoituksen (s. 3) kirjoitti liiton
varapuheenjohtaja Antti Värri. Hänestä liiton talous on saatu
päättyvällä liittokokouskaudella ”parempaan kuntoon”. Epäilys jää,
koska liittohallitus on pantannut vuoden 2019 tilinpäätöksen
julkaisemista ennätyksellisen pitkään. Siitä ei kerrota tässäkään
numerossa. Värrin mukaan liitto on remontoinut kauden aikana kaksi
liiton sijoitusasuntoa. Vuoden 2018 lopussa asuntoja oli kymmenen.
Taloudenhoitokauteni (1.1.1988–23.11.2003) loppuun mennessä
sijoitusasuntoja oli vuosina 1993–2002 peritty yksi ja ostettu
yhdeksän. Kaikki olivat valmistuneet ennen vuotta 1980 ja peritty tai
ostettu käytettyinä. Vuosikymmenten aikana korjausvelkaa kertyy. En ole
kuullut, että asuntoja olisi kunnostettu enempää kuin kaksi vuoden 2003
jälkeen. Tätä vauhtia kaikki asunnot on kunnostettu kerran vuoteen 2085
mennessä. Kokonaisuutena Värrin kirjoitus on vähän pliisu. Hän tosin myöntää, että liittohallituksessa on uudistumisen varaa. Rukoilu ei tehoa kulkutauteihin Robert Brotheruksen kirjoituksessa Koronavirus ja Jeesuksen veri (s. 5) kerrotaan, että rukoukset tehoavat heikosti kulkutauteihin. Minusta ne eivät sinänsä tehoa tauteihin ollenkaan.
Jos rukoilua harrastetaan kirkoissa tai muuten väenkokouksissa,
ihmisten läheisyys vaikuttaa siten, että kulkutauti leviää entistä
voimakkaammin. Näin on monin paikoin tapahtunutkin. Merkitystä ei ole
sillä, mitä jumalaa rukoillaan ja millä kielellä. Korona-aika vaimensi kirkosta eroamista Jori Mäntysalon kirjoitus Eroakirkosta.fi-uutisia
(s. 7) kertoo, että palvelu on luovuttanut Tampereen yliopistolle
otokset vuosien 2018–2019 eropalautteesta. Suppeampi otos vuosilta
2007–2017 on luovutettu jo aiemmin. Eromäärät putosivat noin kymmenen
prosenttia huhtikuussa verrattuna viime vuosikymmenen heikoimpaan
huhtikuuhun. Myös kirkkoon liittyminen väheni jokseenkin yhtä
paljon. Mäntysalo
ei kirjoita mitään tulevaisuudesta. Koronavelkojen maksamiseksi
verottaja tarvitsee kuitenkin eri verojen merkittäviä korotuksia.
Suomessa ei ole rikasta valtiota (kuten Norjassa) eikä rikkaita ihmisiä
(kuten Ruotsissa), joten hallitus varastaa rahaa tulevaisuudesta,
meidän lapsiltamme. Hallitus on räiskinyt miljoonatukiaisia joka
suuntaan, viimeksi jopa veronkanto-oikeuden omaaville valtiokirkoille
4,5 Meur. Huippukorkean verotuksen kiristäminen panee kirkkolaiset
harkitsemaan kirkkoon kuulumisen järkevyyttä ainakin taloudelliselta
kannalta. Myös uudet EU-verot tekevät tuloaan ja korottavat veroastetta
lähemmäksi 50 prosenttia. Eri verojen kilpailu maksajan lompakon
sisällöstä alentaa maksuhalukkuutta kirkolle. Liittokokous 26.–27.9.2020 Kirjoituksessaan Vapaa-ajattelijain liittokokous siirtyi syyskuulle (s.
13) Esa Ylikoski muistaa jäsenyhdistysten ja yksittäisten jäsenten
oikeuden tehdä liittokokousesityksiä. Vajariympäristössä tämä oikeus on
kovan kamppailun tulos, josta olen aikaisemmin kirjoittanut. Käyttäkää
esitysoikeutta, jos teillä vielä on luottamusta liittoon. Imago: vapaa-ajattelijoiden pitää olla leppoisia ja mukavia Liittovaltuuston
puheenjohtaja Jape Lovén miettii tulevaisuutta kirjoituksessa Tulevaa
pohtimassa (s. 13). Hänestä vapaa-ajattelijoiden olisi oltava
imagoltaan ”leppoisia ja mukavia” saadakseen tuloksia. Hän vahvistaa
sen, että liitto pyrkii lisäämään elinvoimaansa ja vaikutusvaltaansa
jäsenhankintatyöllä. Tämä
on hyvä huomata. Lähes vuosikymmenen vastakkaissuuntainen kehitys on
saanut kysymään, haluaako liitto kasvaa. Vielä peruutusvaihdetta ei ole
saatu pois päältä. Jäsenyhdistysten yhteinen jäsenmäärä on laskenut
jokaisena vuonna vuodesta 2012 lähtien, jolloin se oli 1.815.
31.12.2019 sen ilmoitettiin olevan 1.336 eli laskua yhteensä 26,4
prosenttia, keskimäärin 3,8 prosenttia vuodessa. Tämä on karkeasti
kolme kertaa kirkon jäsenkatoa enemmän! Yhdistyskohtaista jäsentilastoa
vuodelta 2019 ei ole vieläkään julkaistu, vaikka tilasto näyttää
kiinnostavan monia, myös liiton ulkopuolisia tahoja. Myös
jäsenyhdistysten määrä on laskenut tällä vuosisadalla 39:stä 20:een.
Talouskompurointi on asia erikseen ja se on vakavaa. Valtion
yleisavustus menetettiin vuonna 2019 kokonaan ensi kerran vuoden 1977
jälkeen. Aikamoinen saavutus sekin. Vuodelle 2020 saatu 30.000 euron
toverirahoituksen jatko ei ole itsestään selvää, jos sosialistihallitus
kaatuu. Kulttuurilehtituki menetettiin kokonaan lehden laatuongelmien
takia. Kotkan Vapaa-ajattelijat 90 vuotta Kotkan Vapaa-ajattelijat 90 vuotta
(s. 14) on yhdistyksen puheenjohtaja Liisa Taskisen kirjoituksen
otsikko. Yhdistys on tunnettu uskonnottomien hautausmaasta, johon on
10.5.1931 alkaen haudattu yli 2.000 vainajaa. Toisin
kuin kirjoituksessa mainitaan, yksityisiä hautausmaita perustettiin jo
paljon ennen (ensimmäisen) uskonnonvapauslain voimaantuloa 1.1.1923.
Näistä saa tietoja hautausmaita koskettelevasta kirjoitussarjastani
(esim. katso linkkilistaa artikkelin Enon metsähautausmaa Joensuussa (17.11.2019) lopussa). Kirja-arvioita Toimitussihteeri Eero Suorsan tämänkertaiset kirja-arviot koskevat Martha C. Nussbaumin teosta The Cosmopolitan Tradition. A Noble but Flawed Ideal (Oxford University Press, 2019) (s. 24–25) ja A. C. Greylingin teosta The History of Philosophy
(Penguin Books, 2019) (s. 25). Arvion mukaan Nussbaumin teoksen
kiehtovinta antia ovat antiikin Kreikan ja Rooman filosofiset
koulukunnat. A. C. Greylingiä Suorsa kehuu erääksi aikamme ateismin ja
humanismin kärkinimistä. Hänen kirjansa parissa lukija viihtyy. Kirjojen yhteinen sivuluku on 990. Erikoisartikkeli Numeron
päättää Ilona Pajarin laaja juttu Uskonnoton tapakulttuuri ja
hautajaiset Suomessa (s. 27–31). Se on esitelmä, joka pidettiin Kotkan
Vapaa-ajattelijat r.y.:n 90-vuotisjuhlissa 24.11.2019. Hautausmaiden
laadusta voi tehdä samanlaisen huomautuksen kuin mikä tehtiin Liisa
Taskisen kirjoituksen kohdalla. Muiden kuin valtiokirkkojen perustamien
hautausmaiden joukossa on tietysti myös ennen vuotta 1923 perustetut
juutalaiset ja islamilaiset hautausmaat. Näitä ei ole sopivaa
luonnehtia kirkollisiksi. Valtiokirkkoihin kuulumattomat kristityt perustivat omia hautausmaitaan. Kyläkuntien
ja erilaisten laitosten hautausmaat oli tarkoitettu kaikille
kyläläisille tai laitosten asukkaille ja henkilökunnalle. Siksi ne
eivät olleet kirkollisia, vaikka enemmistökulttuuri olisikin ollut
kristillinen. Pajari
on havainnut, että muuten radikaalina pidetyllä 1960-luvulla kirkosta
eroaminen oli vaisua. Hän ei mainitse ilmiön syytä. Asia johtui
aikaisemmin eri maksuna perityn kirkollisveron siirtymisestä
ennakkoveron piiriin vuonna 1960. Kirkosta eroaminen romahti
vuosikymmeneksi ja alkoi kasvaa vasta vuonna 1969. Artikkelin
mukaan Suomessa ei ole järjestetty uskonnottomia valtiollisia
hautajaisia. Ensimmäiseksi aiheesta mieleen tulee ateistipääministeri
Väinö Tanner (1881–1966). Hänen muistoaan valtio häpäisi järjestämällä
hänelle 25.4.1966 kristilliset hautajaiset Helsingin Vanhassa
kirkossa. Ruotsi
on eri maata. Monet muistavat murhatun pääministeri Olof Palmen
(1927–1986) uskonnottomat hautajaiset. Yli neljä miljoonaa ihmistä
kirjoitti nimensä Palmen muistokirjoihin. Jokaisessa
Vapaa Ajattelijan numerossa pitäisi olla Pajarin kirjoituksen kaltainen,
laajempi artikkeli. Se auttaisi lehden laatuongelmissa. Seuraava lehden
numero luvataan lokakuuksi.
Kimmo
Sundström
Lue myös
Lehtiarviot [HTML]
Pääsivu Tiedotteet Palvelut Lehdet Uutisia
ja artikkeleita
Kirkosta eroaminen
Mitä uutta?
|
|