Date:
Thu, 29 Sep 2005 13:12:29 +0300 (EEST)
From:
Jouni Luukkainen <luukkain@cc.helsinki.fi>
To:
kirjaamo@okv.fi
Subject:
Jatkoa eilen OKV:hen jättämääni kirjoitukseeni
Kantelustani
dnro 961/1/04
to 29.9.2005
Asia: Lapsen
uskonnollisen aseman rekisteröinti
Oikeuskanslerille
Eilen
28.9.2005 kävin jättämässä oikeuskanslerinvirastoon näkemykseni
Väestörekisterikeskuksen
selvityksestä ja opetusministeriön lausunnosta.
Näkemykseni
esittämiseen minulla oli esittelijäneuvos Jorma Snellmanin
18.7.2004
antama lupa ja jatkettu määräaika 30.9.2005 asti. Haluan
tässä
sähköpostiviestissäni täsmentää tuota näkemyskirjoitustani.
1)
Sivun 5 keskellä kertasin kantelustani, että kysymys koskee
mielestäni
myös perus- ja ihmisoikeuksia. Kysymys koskee siis
syntyneen
lapsen huoltajien mahdollisuutta saada rekisteröidyksi
mahdollinen
yhteinen päätöksensä lapsen jättämisestä tyhjään
uskonnolliseen
asemaan vailla uskonnollisten yhdyskuntien jäsenyyksiä.
Rekisteröinti
ehkäisisi sen, että lapselle muuten mahdollisesti
rekisteröitäisiin
äidin toimesta jonkin uskonnollisen yhdyskunnan
jäsenyys.
Jälkimmäistä rekisteröintiä ei toinen huoltaja voi yksin
purkaa,
ja jälkimmäisestä rekisteröinnistä seuraa useimmiten
lapselle
velvollisuus osallistua koulussa uskonnonopetukseen.
Uskonnollisiin
yhdyskuntiin kuulumatonta lasta taas ei toinen
huoltaja
voi pätevästi ilmoittaa uskonnonopetukseen toisen huoltajan
vastustaessa
KHO:n 25.11.2004 antaman päätöksen (taltio nro 3007)
mukaan.
Siksi
vaatimani rekisteröintimahdollisuus on merkityksellinen tuon
toisen
huoltajan (sanokaamme isän) perus- ja ihmisoikeuksien kannalta
sikäli,
että hänen mahdollisuutensa varmistaa se, että lapsi ei joudu
hänen
vakaumuksensa vastaiseen koulun uskonnonopetukseen, on osaltaan
kiinni
siitä, että huoltajien yhteinen päätös lapsen tyhjästä
uskonnollisesta
asemasta on pitävä. Aviopuolisonsa ja lastensa äidin
valinnassaan
hän joutuu tietenkin tyytymään voimassaolevan
uskonnonvapauslain
äidille antamaan päätösvaltaan ja ottamaan
sen
haluamassaan määrin valinnassaan huomioon. Puolisot ovat
saattaneet
jo etukäteen yhdessä päättää jättää lapset tyhjään
uskonnolliseen
asemaan. En tiedä, mikä tällaisen päätöksen
juridinen
sitovuus olisi, vaikka siitä olisi ennen lasten syntymää
tehty
puolisoiden keskinen kirjallinen sopimus. Lapsen syntymän
jälkeen
tilanne on kuitenkin sikäli selvä, että uskonnonvapauslain
mukaan
lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät yhdessä hänen
huoltajansa
kuitenkin niin, että tietyssä tilanteessa äidillä on
toissijainen
päätösvalta. Tällöin tämä huoltajien yhteinen päätös
vain
olisi saatava rekisteröidyksi. Ongelma tulee silloin, jos kyse
on
lapsen tyhjästä uskonnollisesta asemasta. Isä ei voisi edes
lapsen
syntymän jälkeen saada vanhempien vaikka jo etukäteen
tekemää
päätöstä virallisesti rekisteröidyksi. Laki ei siis edes
tällöin
tulisi vanhempien eikä eritoten isän tueksi, kun se ei
nykyisellään
salli laissa nimenomaisesti mainitun päätöksen
virallista
rekisteröintiä. Tämä heikentää isän mahdollisuuksia
saada
oikeutensa toteutumaan edes niin hyvin kuin hän saattoi
lailta
odottaa. Laki ei myöskään tue vanhempien mahdollisuutta
saada
heidän yhteiselle, kenties vaikka kuinka herkälle
päätökselleen
lapsen uskonnollisesta asemasta ja sitä kautta
lapsen
katsomuskasvatuksesta sitä virallisuutta kuin saisi äidin
toissijainen
toissuuntainen päätös. Äidinkään perus- ja
ihmisoikeuksien
kannalta virallisen rekisteröinnin mahdollisuus
ei
olisi huono asia, sillä niin äiti tietäisi, että säilyttääkseen
toissijaisen
päätösvaltansa, jonka käytön hän kenties asetti
avioliittonsa
ehdoksi, hänen riittää pidättyä allekirjoittamasta
sellaista
ilmoitusta maistraatille, jossa huoltajat ilmoittaisivat
päättäneensä
yhdessä, että lapsen uskonnollinen asema on oleva
tyhjä.
Lainsäädännön tulisi suosia sitä, että vanhemmat saisivat
perus-
ja ihmisoikeutensa toteutumaan mahdollisimman hyvin ja
mahdollisimman
vaivattomasti.
2)
Sivuilla 6-7 tarkastelin kysymystä uskonnollisten yhdyskuntien
kannalta.
Esitin kaksi ääripäätä ("Yksi ongelma", "Toinen ongelma")
siitä,
kuinka uskonnollinen yhdyskunta mahdollisesti asiaan suhtautuu.
Tähdennän
nyt, että todellisuuden ei tietenkään tarvitse olla kumpikaan
ääripää
yhdessäkään uskonnollisessa yhdyskunnassa. Huomautukseni ovat
silti
paikallaan. Erityisesti rekisterimerkintärikokseen syyllistymisen
vaara
on olemassa. Mielestäni lainsäädännön täydentämisestä kanteluni
vaatimalla
tavalla ei siksi pitäisi pidättäytyä sen perusteella, että
tämänkaltaisista
rekisterimerkintärikoksista ei varmaankaan ketään
ole
vielä tuomittu. Jo oikeusjutun nostaminen viranomaista vastaan
väärästä
rekisterimerkinnästä toisen viranomaisen pitämään
väestötietojärjestelmään
olisi vaativaa, eikä oikeusjuttuja
arvatenkaan
nostettaisi aina, kun pitäisi. Lainsäädännön pitää
mielestäni
olla sellainen, että kenellekään ei synny edes
epäilystä,
että järjestelmä sallisi syyllistymisen tahallaan tai
huolimattomuutta
rekisterimerkintärikokseen.
3) Voi kysyä,
olisiko lainsäädännön täydentäminen todella niin
helppoa,
kuin olen esittänyt. Mutta kyllä mielestäni niin on.
Yhteydenotoissani
opetusministeriöön ja Väestörekisterikeskukseen
kesällä
2003 pohdin sitä, millainen lomake tarvittaisiin huoltajien
yhteiseen
päätökseen perustuvan lapsen tyhjän uskonnollisen aseman
rekisteröintiä
varten. Itse asiassa kysymys oli mutkikkaampi kuin
saattoi
etukäteen arvatakaan, ja lomakkeita eri tarkoituksiin saattoi
ajatella
tarvittavan useampiakin. Lainsäädäntöä olisi ollut tietysti
vastaavasti
kehitettävä. Tämä perustui kylläkin osaksi siihen, että
ajattelin
tuolloin aluksi, että uskonnonvapauslaissa oleva lapsen
huoltajana
toimivan äidin toissijainen päätösvalta olisi käsitettävä
niin,
että äidin olisi ilmoitettava erimielisyytensä säilyttääkseen
päätösvaltansa.
Palasin
sitten kuitenkin pian noissa yhteydenotoissani lain tekstiin,
jossa
puhutaan ensisijaisesta huoltajien yhteisestä päätöksestä.
Tästä
oli puhetavan kaunistumisen ja lain kirjaimeen yhdentymisen
ohella
sekin hyöty, että lomakkeiden tarve väheni yhteen.
Olen
kantelussani puhunut sen puolesta, että päätös tulisi voida
ilmoittaa
esitäytetyssä Väestörekisterikeskuksen lomakkeessa
syntyneen
lapsen vanhemmille lapsen tietojen ilmoittamista varten.
Lomakkeessahan
on samoin kohtia ev.-lut. kirkon tai ortodoksisen
kirkkokunnan
seurakunnan tai rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan
jäseneksi
ottamista varten. Lomaketta seuraavassa
Väestörekisterikeskuksen
tiedotteessa lapsen vanhemmille on
uskonnonvapauslakia
selostava kohta lapsen uskonnollisesta
asemasta
ja samoin lapsen seurakunnan jäseneksi ottamista
selostava
kohta.
Mutta
oma lomakkeensa tarvittaisiin ilmeisesti myös sitä tilannetta
varten,
että päätös ilmoitettaisiin vasta sen jälkeen, kun äsken
mainitsemani
lomake on jo palautettu maistraattiin. Näin voisi
olla
eritoten silloin, jos avioliiton ulkopuolella syntyneen lapsen
isyys
vahvistetaan vasta tuolloin; lapsen äiti ehkä haluaisi saada
lapsen
isänkin mukaan yhteiseen huoltajien ilmoitukseen. Lomakkeesta
olisi
se sama hyöty kuin lomakkeista yleensäkin, että siinä
ilmoitettaisiin
kaikki rekisterimerkintää varten tarvittavat tiedot.
On
huomattava, että kun kerran uskonnonvapauslakiin tuli poikkeussääntö,
ei pidä
ihmetellä, että perussääntöä varten on sitten toteutettava
omat
käytäntönsä.
Lomakkeissa
ja vastaavissa lainsäädännön muutoksissa olisi
pidättäydyttävä
vain tähän välttämättömimpään. Joku voisi löytää
huomautettavaa,
että esittämäni käytäntö ei ottaisi kaikkia
kuviteltavia
tapauksia ja toivottavia mahdollisuuksia huomioon.
Mutta
olisi silti syytä pidättäytyä esittämiini yksinkertaisiin
ja
selkeisiin korjauksiin. Vaatimiani korjauksia ei siis saisi
torjua
siksi, että ne mahdollisesti olisivat liiallisen
yksinkertaisia.
Jouni
Luukkainen